reklama

Ghost Busters v akcii (o použití chémie v záhrade)

Skúste si to predstaviť: pokojný jarný podvečer. Vtáctvo utíchlo, len vôňa kvetov sa ešte vznáša v povetrí. Svieže lístie na stromoch jemne šumí v slabom vánku. Idylka. A tu sa z domu vykráda postava s akýmsi hranatým aparátom zaveseným na chrbte, z aparátu trčí vývod, a jeho koniec drží postava v ruke ako zbraň, pripravenú k likvidácii protivníka. Tá postava som ja, v plnej zbroji.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Vonku čaká nepriateľ. V početnej prevahe sa skrýva v zákutiach rozľahlej záhrady. S holými rukami by som bol bezmocný, no vďaka technike nemôžem v tomto nerovnom zápase prehrať. Priam cítim, že za mnou a na mojej strane stojí celá civilizácia. Ani James Bond nemal vo vynálezoch Mr. Q. lepšiu oporu.

Na chrbte mám remeňmi pripnutý záhradný postrekovač od firmy Solo, stál ma nekresťanské tri tisícky v starej mene. V ňom 12 litrov čerstvo namiešaného postreku. Insekticíd plus fungicíd. Nech nemusím striekať dvakrát, pripravil som si „dva v jednom“. Vyrážam do záhrady.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som tie stromy sadil, viacerí susedia - starousadlíci sa škerili: to nie je len tak, ovocné stromy pestovať. Zasadiť a zbierať úrodu. Treba aj striekať! Netušili, že práve táto činnosť je mojou tajnou vášňou. Mám zabehnutý algorytmus – kontrolná obchôdzka pozemku, lokalizácia napadnutých porastov, diagnóza, a už sa hrabem v mojej zamykacej plechovej skrini a hľadám správny prípravok. Nie je predsa jedno, či chcete ničiť vošky na stromoch, mandelinky na zemiakoch, liečiť moniliózu, alebo preventívne zasiahnuť proti kučeravosti broskýň či spále jadrovín. Keby som bol posadnutý nemeckou dôkladnosťou, zoradím si prípravky podľa abecedy (Actara, Actellic, Basudin, Baycor,...). Nevadí, i v mojom bordeli napokon vylovím ten správny hit.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Existujú tzv. insitní striekači. Žena im povie: ten strom (ruža, kapusta, mak,...) je nejaký škaredý, postriekaj to niečím! Striekač ide, viacmenej náhodne siahne do skrine, namieša prvé, čo mu príde pod ruku, a strieka. Stochastická metóda. Jej výsledky bývajú v ochrane poľnohospodárskych plodín neuspokojivé. Dokonca aj vtedy, keď sa striekač pokúša predstierať kompetentnosť.

„Písali, že na kučeravosť broskýň je dobrý Kuprikol!“, krúti sused nechápavo hlavou, kým z ošetrených broskýň opadávajú posledné zbytky lístia. „Áno, lenže tam máte uvedené – agrochemický termín.“, vravím s výrazom profíka, keďže problematiku som si naštudoval. „To musíte pred vypučaním. Potom je pozde. Navyše, broskyne neznášajú meďnaté prípravky, zhodia listy. Kuprikol je meďnatý prípravok.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sused nedôverčivo krúti hlavou, bude ho tu mestský panáčik poúčať? Nabudúce namieša silnejší postrek, iste zaberie. Iste, hádam zmiznú aj celé stromy.

Susedia by mi mohli byť ukradnutí, nebyť vetra. Môj severný sused strieka čerstvo zasiatu zeleninu proti burine herbicídmi, ktoré škodia viniču. Zásadne vtedy, keď fúka od neho ku mne. Tento rok zasa nebude z môjho hrozna nič (nebudú mať škorce čo obžierať). Susedov herbicíd smrdí ešte u nás v dome. Že som ja vtedy na vojenskom sústredení (roku Pána 1987) nekúpil od Rusov ten Kalašnikov, ponúkali za 800 korún! Sused má z pekla šťastie, ani netuší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak ma títo amatéri nerušia. Obvykle vyrážame podvečer, keď utíchne vietor. Cítime zvláštnu spolupatričnosť, zdedenú už od lovcov mamutov. Lov sa môže začať. Nepriatelia sú takmer neviditeľní, hoci to chrúmanie a cicanie listov priam vnímam. Ľavá ruka na páku, natlakovať zásobník. Zamieriť. Predĺžený falický koniec môjho inštrumentu mieri na cieľ, nasleduje mocný výstrek. Priznám sa, cítim zvláštne uspokojenie.

Na druhý deň sú vošky bez života, mandelinky ležia popadané na zemiačnisku, peronospóra viniča ani múčnatka jabloní sa nešíria. Fanfáry. Chémia zvíťazila. Ja som zvíťazil. Tasím menší postrekovač, a pre zmenu idem bojovať s burinou. Sizyfos má dôstojných nasledovníkov.

Nenosím ochranné rúška na tvár ani gumené rukavice, ako odporúča návod na malospotrebiteľskom balení – také rekvizity sú pre strachopudov. My frajeri sa neondieme. Aj keď nekrotím duchov, vyzerám ako Bill Murray v akcii (aspoň si myslím, ba čo viac, dúfam). Neprídu ma niekedy filmovať? Uloveného ducha neukážem, no ako rád by som sa do kamery oháňal čerstvo odtrhnutou čerešňou! (Aha, kuknite, nie je v nej jediný červík! Správne ošetrené!)

Napokon predáme ovocie za sumu, ktorá mi postačí na nákup postrekov na budúci rok. Hra živlov môže pokračovať.

.

PS: tento článok som písal pred rokmi pre jedno internetové médium, ale v redakcii ho tak sprznili, že som neodolal, a dávam k dobru pôvodnú verziu. Na článok som si spomenul, keď včera večer utíchol vietor a ja som sa vybral do záhrady uštedriť chemický úder množiacim sa voškám.

Tomáš Dérer

Tomáš Dérer

Bloger 
  • Počet článkov:  97
  •  | 
  • Páči sa:  153x

Nemám patent na pravdu, ani na múdrosť. Mnohému nerozumiem a iste sa v mnohom mýlim. Napriek tomu, zvyknem si utvárať vlastný názor sám. A občas to risknem a podelím sa oň. Dúfam, že tým nikomu nespôsobím ujmu :-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu